För att effektivt kunna sälja sina varor i både butik och på nätet behöver man både ett bra butiksdatasystem och en bra webbutik. Men det räcker inte! För att uppnå bästa lönsamhet måste de två systemen dessutom integreras och fungera väl tillsammans. Läs om hur Woolrich Store har lyckats med det helhetskoncept som Retail Store och e-handelsleverantören E37 har tagit fram tillsammans.

Det svenska företaget Opportunity Brands AB ligger bakom det italienska varumärket Woolrich franchisesatsning i Skandinavien. År 2009 öppnades den första Woolrich Store-butiken i Sturegallerian i Stockholm, och i maj 2010 lanserades webbutiken med hjälp av E37 och Retail Store.

”Vi upplevde snabbt en stor efterfrågan även från övriga delar av landet. Kombinationen av fysisk butik och webbutik ger många synergier och en bättre tillgänglighet för kunden”, säger Johan Kock, grundare av Woolrich Store/Opportunity Brands. ”Då vi bara behöver underhålla artikelregistret på ett ställe (i Retail Pro) gick det snabbt att ta steget ut på webben. Webbutiken har också använts som navet i vår satsning på sociala medier, via blogg, Facebook och Twitter, som syftar till att kommunicera med kunder och modeintresserade.”

RÄTT LAGERSALDON PÅ WEBBEN

Att ha en kontinuerlig koppling mellan webbshoppen och butiksdatasystemet är viktigt när man säljer säsongsvaror och begränsade partier som ofta inte kan beställas in på nytt. Johan Kock berättar:

”Vi kan sälja från samma lager i både fysisk butik och på webben. Därigenom kan vi maximera försäljningen av varje artikel och få så lite som möjligt kvar av årets kollektion som måste reas ut. Tack vare den täta lagersaldosynken mellan systemen elimineras risken att en artikelvariant som precis tagit slut hinner säljas på webben.”

Möjligheten att lägga upp storlekstabeller/storleksguider per plagg är en annan finess i webbutiken som varit viktig för Woolrich. När man säljer dyra produkter är det viktigt att hjälpa kunden till rätt köpbeslut med så tydlig produktinformation som möjligt (se exempel här).

ENKELT ATT SÄLJA UTOMLANDS

Enkelheten att sälja till kunder i fler länder med hjälp av E37s webbshop har också varit en viktig framgångsfaktor för Woolrich Store. För att öppna webbshoppen i ett nytt land behöver man bara välja valuta och betalsätt samt ange fraktkostnaden. Att ta ut rätt moms vid internationell handel behöver man inte tänka på, då e-handelssystemet sköter det automatiskt.

”När vi har aktiverat fler länder och språk i e-handelssystemet har vi snabbt hamnat högt i Googles sökresultat och nått utländska kunder som känner till varumärket. På det sättet kan vi sälja slut på en större del av årets kollektion till ordinarie pris och öka lönsamheten”, förklarar Johan Kock.

HELHETSLÖSNING MED GOD SUPPORT

Tack vare det nära samarbetet mellan Retail Store och E37 garanteras kontinuerligt underhåll och vidareutveckling av webbkopplingen.

”Samarbetet med Retail Store och E37 har gett oss ett starkt stöd under de senaste årens expansion och en helhetslösning att växa i. När man som kund köper in affärskritiska IT-system från flera leverantörer blir man beroende av att det finns kompetent support som förstår och kan ta ansvar för hela kedjan av IT-system. Det tycker vi har fungerat utmärkt med Retail Store och E37. Supportärenden som dykt upp under resans gång har hanterats snabbt och effektivt”, säger Johan Kock.

 

OM FÖRETAGET

Outdoor-märket Woolrich har i alla tider förknippats med bekväma, hållbara kläder av högsta kvalitet. Woolrich inledde sin verksamhet 1830 i Pennsylvania, USA , historien grundar sig i det lokala intresset för ull och genuin amerikansk sykunskap. Familjen Rich, grundare av Woolrich kom till USA för att leva den Amerikanska drömmen i början av 1800 talet . John Rich II, son till en engelsk ull – kardare, utvandrade ifrån Liverpool för att söka lyckan och en bättre framtid i det nya landet Amerika. Med sin entreprenörsanda startade han ett företag som idag har överlevt ett halvt sekel av historia för att visa världen hur de ska klä sig.

Företagets bas var att förse pionjärerna i landet med kläder till framförallt skogsarbetare och jordbrukare som levde i naturen under extrema klimatförhållanden. Genom kunskap av omvandling av ull kom beställningar från armén vilket ledde till hjälp med utvecklingen av Woolrich produkterna. Det mest kända exemplet är ”Arctic Parkan” som togs fram för att avse de hårdaste temperaturerna och skulle bäras av arbetarna som deltog i byggandet av den stora Alaska Pipelinen i början av 70-talet.